Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.
Az oldal tartalama egy frissebb verziójú Adobe Flash Player telepítését igényli.

Get Adobe Flash player

Iratkozzon fel hírlevelünkre!   Akciós ajánlatok várják minden hónapban.  


10 éves a Gmail

A Google első igazán erős regisztrációt is igénylő szolgáltatása a Gmail volt. Akkoriban a kereső már egészen okos volt, de a személyre szabott találatok még maximum gondolati szinten voltak meg. A levelezővel viszont megrengették az akkori webes világot, nevetségessé téve minden konkurenst pillanatok alatt.

Eleinte áprilisi tréfának tűnt, hogy a Google webes levelezőt indít. A kezdetben még meghívós Gmailben a legnagyobb dobás az volt, hogy minden fiókhoz 1 gigabájt tárhely jár, amit egy évvel később ráadásul tovább emeltek. Míg a Yahoo! 100 megabájttal növelte a keretet, a Gmailnél egy számláló pörgött folyamatosan, azt az üzenetet hordozva, hogy az egyébként is óriási limit örökké nőni fog. A növekedés tempója persze lassult, de jelenleg a Drive-regisztrációval már 15 gigabájt ingyenesen elérhető, ha valakinek ez kevés lenne, akkor a teljes Google-univerzumra érvényes fizetős kvótát válthat akár 30 terabájtig.

A nagy számok mellett a Google folyamatosan igyekezett technológiailag a versenytársak előtt járni egy olyan piacon, ami közvetlen bevételt licencdíjak vagy egyéb felhasználói befizetések formájában sosem hozott. A régi, géphez kötött, elavult, mai szemmel értelmezhetetlen levelező kliensek logikáját megváltoztatva a webes levelezés vált a leginkább univerzális kommunikációs platformmá a világon. E-mail címe minden internetezőnek van és a szolgáltatói címek helyett mára már az emberek többségének “hordozható” webes szolgáltatónál van fiókja.

Jól sikerült

Habár korábban is voltak webes levelezők, de azok többségében lassúak, bonyolultak és korlátozottak voltak. A Gmail legnagyobb vívmányai közt érdemes megemlíteni a mappák helyett címkék használatát, a levelekben való gyors és hatékony keresést, a működő spamszűrést, a nagyméretű csatolmányok engedélyezését, és persze nem szabad megfeledkezni a levelek "threadekbe", beszélgetésekbe rendezését, ami sokat javított az átláthatóságon és mára gyakorlatilag minden levelező átvette.

A Google már az első iPhone előtt komolyan vette a mobilos felhasználói élményt is, könnyű és gyors mobilos és mobilwebes klienst adott már Symbianra az Windows Mobile-ra is. Manapság az automata levélválogatás, a cloudintegráció, illetve az extra biztonsági beállítási lehetőségek jelentik a hétköznapi használatban az innovációt. Érdekes, hogy a 2004-es bravúr olyan erősen meghatározta a levelezés műfaját, hogy később a Google Wave-vel, amikor újra hozzá szeretett volna nyúlni a Google az online kommunikációhoz, csupán egy csúfos leégés lett belőle.

10 év alatt a Google több mint 500 millió felhasználót tudott meggyőzni arról, hogy tartsa leveleit nála, de az egységes Google-fiók révén minden Android, Google+ és YouTube felhasználó is rendelkezik technikailag Gmail-fiókkal is. A Gmail ma már nem csak egy levelező, integrált részét képezi a webes svájci bicskának a naptár, emlékeztető, azonnali üzenetküldő és sok más apróság is.

A Gmail élen járt példájával a webes világ fejlődésében, a hosszú kiadási ciklusok helyett folyamatos, apró fejlesztésekkel állandóan élvonalban tartotta a terméket. Sosem lett Gmail 2.0, sőt, éveken keresztül megtartotta a béta címkét, pedig már az egyik alapvető terméke volt a cégnek. 2008-ban elindult Labs néven egy olyan program, amiben a Google alkalmazottak a munkaidejük szabadon felhasználható részében készített kiegészítőit, új funkciókat és pilotokat lehetett aktiválni, amelyek közül sok átkerült az "éles" rendszerbe is.

A felhasználók egy folyamatos tesztelés részesei lehettek és olyan őrült képességekkel lehetett felruházni a levelezőt, mint az előre beállítható "részegség elleni védelem". Az előredefiniált, főként éjszakai időpontokban a megírt levél elküldéséhez egy komolyabb matekfeladatot kellett megoldani, így kerülve el a hirtelen felindulásból születő vallomásokat. Hasonló funkciókból maradtak az olyan apróságok, hogy a levéltörlést és szinte minden műveletet ma már vissza lehet vonni, persze az elküldött levelet kiszedni a címzett postaládájából továbbra sem lehet.

Adatok és védelem

A Gmailt sokat támadják mind a mai napig adatvédelmi szempontból, ugyanis az üzleti modell az, hogy a levelezőben is jelennek meg reklámok, amik kontextusfüggőek. Tehát az éppen aktuálisan olvasott, írt levél témájához passzoló reklámok tűnnek fel, ami egyértelművé teszi, hogy a Google algoritmusai ugyanúgy elemzik a privát levelezések szövegét, ahogy az interneten publikált, nyilvános weboldalakat. Ez sokak szerint túl nagy ár az ingyenességért és a fejlett technológiáért.

A másik félelem a webes levelezéssel kapcsolatban az üzembiztonság és az adatok technikai értelemben vett védelme. A vállalati levelezőrendszerek ezekkel határozták meg különbözőségüket és értéknöveltségüket, de közben a Google is felnőtt a szintjükre. A Gmail 10 éves története során mindössze 10 nagyobb leállás volt, ami globálisan, de legalább kontinentális szinten érintette a felhasználókat. Ezek közül a legtöbb kevesebb mint egy órán át tartott. Egyik esetben néhány tízezer felhasználónak teljesen törlődött fiókjának a tartalma, akkor fény derült arra, hogy az egyébként is redundáns szerveroldali tárolók mellett napi szinten készül szalagos mentés is, így a komoly szerverhiba ellenére visszaállíthatóak voltak az adatok.

Manapság a Google rengeteg helyi adatközponttal rendelkezik világszerte, így mindenhol helyi szolgáltatók sebességével működik. Ha elutazunk egy másik országba, akkor a fiókunk nagy eséllyel pár napon belül követ minket, amennyiben elkezdjük onnan is használni. A Gmail önmagában ma már nem értelmezhető, viszont továbbra is a Google “internet szövete” kifejezéssel fémjelzett törekvésének ékköve, a modern online élet egyik nélkülözhetetlen kelléke.

forrás: hwsw.hu



Feltöltve: 2014. 04. 02. 02:01
Copyright © 2012 U'n'IT Network. Minden jog fenntartva.